Bem-vindo a Salinas

11 februari 2019 - João Pessoa, Brazilië

Welkom in Salinas: onze eerste dag in de sloppenwijk.

Welkom in Salinas

Vandaag zijn we weer naar Salinas gegaan met Nadia, onze begeleidster. Hier hebben we ongeveer 3 uur rondgelopen om hoi tegen de mensen te zeggen en te kletsen. Het was heel leuk om de kinderen terug te zien, die ik nog kende van twee jaar geleden. Sommigen herkenden mij zelfs ook nog bij naam!

Hij liet me niet meer lossssKindjes van Salinas

De kinderen knuffelden ons de hele tijd en we moesten beloven dat we weer terug zouden komen. Veel kinderen waren onder de indruk van mijn blonde haren en wilde het aanraken. Ik werd ook een aantal keer “pop” genoemd, haha.

Lieve kindjes

Eind vorig jaar was er veel onrust in Salinas. Er waren veel geweldsincidenten en er werden moorden gepleegd. De politie moest iedere dag langskomen om mensen uit de wijk op te pakken. Het jongetje in het blauwe shirt heeft dan ook gezegd dat hij zijn huis eigenlijk niet meer uitdurft, omdat hij bang is om vermoord te worden.. Rond deze periode zijn de mensen in de wijk begonnen met het maken van muurschilderingen met betrekking tot het thema: vrede. Deze zijn te zien op de school van Salinas.

De muurschilderingen over vredeDe school van Salinas

Samen met Nadia hebben we door een gedeelte van de wijk gelopen, waar ik een aantal foto’s van gemaakt heb. Overal om je heen lopen ook katjes en honden rond:

SalinasSalinas

Rond 6 uur in de avond wordt het hier al echt donker. Tegen deze tijd waren wij net onderweg naar de auto om weer naar huis te gaan.

Een straat in Salinas

Tegen de tijd dat we bijna bij de auto waren, hebben we nog een ijsje gekocht van een mevrouw uit de wijk en heb ik Engels geoefend met een man uit de wijk. Hij wilt Engels gaan leren, zodat hij de kinderen van Salinas Engels kan gaan leren.

Het was tijd om te gaan, omdat het zo donker werd. Ineens hoorden we twee schotgeluiden een stuk verderop. Esmée en ik wisten niet goed wat te doen en wat het nou precies was. Aan de mensen uit de wijk, die om ons heenstonden, te merken, was het wel gevaarlijk. De mensen zeiden tegen Nadia dat we snel weg moesten gaan en zijn we even bij een gezin thuis geweest zodat we niet op straat liepen. Toen we weer naar buiten liepen om naar de auto te gaan, hoorden we verderop weer een schot. We zijn gewoon veilig weer thuisgekomen en Nadia vertelde dat zij dit zelfs nog nooit meegemaakt had in alle jaren dat zij al vrijwilligerswerk uitvoert in deze wijk.

Een interessante dag.. Heel leuk om de kinderen weer te zien en te merken hoe blij zij zijn dat wij er weer zijn, maar je ziet wel meteen weer in welke heftige omstandigheden zij leven.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Raymond:
    12 februari 2019
    Brazilië? Het lijkt het Wilde Westen wel...
    Kijk goed uit!!!
  2. Chris:
    Heftig zeg! Hopelijk was dat eenmalig.. 🤔
    leuk om al die kindjes weer terug te zien!😀
  3. Noah:
    Komt goed paps en mamsie <3
  4. Koen:
    13 februari 2019
    Het echte leven in de sloppen. Pittig en gevaarlijk en voor hen leven van alle dag. Pas goed op en mooi dat jullie weer zo warm zijn ontvangen en iets goeds kunnen toevoegen
  5. Coen:
    13 februari 2019
    bijzonder! en bijzonder mooi!
  6. Keessie:
    13 februari 2019
    Gelukkig floten de kogels niet echt om jullie oren..... maar wel een beetje uitkijken daar dames !