De leukste week van het jaar!

17 maart 2019 - João Pessoa, Brazilië

Het is alweer even geleden dat ik hier wat op geplaatst heb, laat een reactie achter als je dit leest zodat ik kan zien wie meeleest!!! Dat maakt het voor mij ook leuker 😁

Salinas

Op zaterdag 9 maart kwam een groep studenten van Fontys uit Nederland naar Brazilië om een week vrijwilligerswerk in Salinas uit te voeren. Precies 2 jaar geleden heb ik deze reis ook met Fontys gemaakt en dat is de reden dat ik hier nu ook weer terug ben!

Voor de kinderen uit Salinas is dit de leukste week uit het jaar, omdat ze natuurlijk allerlei Nederlandse mensen ontmoeten, veel activiteiten doen en alle aandacht krijgen.

Om de groep te ontvangen, hebben Esmée en ik de kinderen een Nederlands liedje geleerd. Ik weet al niet meer hoelang we hieraan gezeten hebben met de kinderen.. Heel moeilijk, maar super schattig en ze zingen het lied nog steeds elke dag. Er staat hiervan een filmpje bij de video’s.

Liedje zingen

Voor deze week stonden allerlei activiteiten gepland, waaronder een speeldag. We zijn in de middag met kinderen en familieleden van de kinderen spelletjes gaan doen. T was leuk om te zien dat sommige ouders hun kinderen aanmoedigden en blij voor ze waren als ze iets goed deden. Dit is niet echt vanzelfsprekend namelijk. De meeste ouders hier geven deze aandacht niet aan hun kinderen.

SpeeldagSpeeldag

Ook werd er een hygiënedag gehouden. In de ochtend hebben we met de groep een toneelstukje gedaan over hoe een dag van een Nederlands kindje eruit ziet. Hierbij werd dan de nadruk gelegd op het poetsen van de tanden, douchen, handen wassen, etc. Hierna hebben de kindjes allemaal hun tanden gepoetst met de spullen die de groep uit Nederland had meegenomen. De groep heeft ook zakken met tandenborstels en tandpasta gedoneerd aan ARCA.

Tanden poetsenTandjes poetsenn

Er werden twee zwembadjes opgezet, waar de kinderen in mochten gaan spelen, maar eerst hebben we ze gewassen met douchegel en shampoo, omdat het water anders zwart zou worden door de viezigheid 😅

WassenZwemmen

De kinderen waren heeel blij en knuffelden iedereen de hele tijd. Jaren geleden durfden de kinderen juist helemaal niet te knuffelen met mensen, omdat ze het niet gewend waren om knuffels te krijgen. Ze dachten dan eerder dat ze iets fout gedaan hadden en dat ze geslagen zouden worden. Nu kunnen ze niet stoppen met knuffelen. Dat laat wel zien dat de dagelijkse aanwezigheid van ARCA, en de groep uit Nederland die ieder jaar langskomt, echt verschil maakt voor de kinderen ❤️

Wiliam schattie

1. Chris:
    17 maart 2019
    Wat lief en leuk voor de kindjes😁 en ook voor jullie!!😘
  2. Desirée:
    17 maart 2019
    Wat ben je toch een lieve jonge vrouw!! De wereld is echt een stukje mooier met jou erop ;-) Wat een intense knuffelfoto... zo mooi om te zien. Je bent een kanjer lieve Noah!!
  3. Noah:
    Wat lieeeefff <3 <3 <3
  4. Ghislaine:
    18 maart 2019
    Heey Noah , leuk hoor al die verhalen , foto’s en filmpjes . Super om te zien . En wat goed dat jullie een hygiënedag hebben gehouden . Hopelijk gaan ze vanaf die dag vaker hun tandjes poetsen . Heel veel plezier nog ! Dikke knuffel van mij . 😘
  5. Noah:
    Aaaw lief Jose ❤️❤️ Dankjewel
  8. Rudie:
    9 april 2019
    Hé Noah,
    Wat ontzettend leuk om je belevenissen op deze manier mee te maken en wat een dankbaarheid.... kan me goed voorstellen dat de kids die knuffels willen!
    Tot gauw weer, dikke knuffel van mij😘!
  9. Noah:
    11 april 2019